SMS SERWIS

SMS SERWIS - yield serwisu: +23,49% / CZAS GRY: 64 miesiące

SMS SERWIS - yield serwisu: +37,95% / yield grudnia: +24,42% - stan na dzień 2011.12.28

SMS SERWIS! Co to jest i jak to działa? Otóż każdy, kto chce skorzystać z mojego typu może wysłać SMS na numer 7268 o treści TXT KLAWISZ i otrzyma SMS zwrotny z typem postawionym na konkretny dzień. Codziennie będę umieszczać tam jeden, lub dwa typy. Za każdym razem będę pisać ile ich jest i o której godzinie rozpoczyna się pierwszy mecz. Do tej właśnie godziny będzie można pobierać typy. W dni powszednie moje typy będą postawione zawsze do godziny 16:00. W weekendy trochę wcześniej, z uwagi na znacznie wcześniej rozgrywane mecze. Jeśli któregoś dnia nie będę grać to taka informacja pojawi się na blogu. Typy będą głównie z piłki nożnej i hokeja na lodzie, co nie znaczy wcale, że nie pojawią się tam też typy z innych dyscyplin sportowych. Zapewniam Was, że wszystkie typy grane w ramach SMS SERWIS-u pojawią się później na moim blogu. Wszystko tutaj będzie prowadzone w pełni uczciwie. Nie będzie żadnego oszukaństwa! SERDECZNIE ZAPRASZAM! Pobierajcie i zarabiajcie! Naprawdę warto! W razie jakichkolwiek pytań piszcie na gg: 8461881 (czasami tam bywam).

wtorek, 8 października 2013

Hokej bez tajemnic - część 26

"Kilkanaście lat oglądania, tysiące meczów,
setki tysięcy godzin, a NHL wciąż zachwyca."

Na początek.... moja skrucha!
Wiem, że strasznie zaniedbałem się z pisaniem artykułów na temat hokeja. Najmocniej przepraszam za to długie "milczenie", ale przeżywałem okres kiedy to zupełnie straciłem wenę do jakiegokolwiek pisania. Mam nadzieję, że ten czas już dla mnie minął, czego dowodem powinien być poniższy artykuł.

HOKEJOWE STATYSTYKI:
Moja kolejna opowieść na temat hokeja będzie dotyczyła wszelkiego rodzaju statystyk, które są bardzo często pomocne do obstawiania poszczególnych meczy. Czas ku temu jest jak najbardziej odpowiedni z racji tego, że wystartował nowy sezon, a nie wyobrażam sobie typowania bez tego rodzaju zestawień i porównań. Dzisiejszy artykuł powinien być napisany jako jeden z pierwszych, ale lepiej późno niż wcale, gdyż nierzadko zdarza się, że początkujący adept sztuki bukmacherskiej chcący spróbować swoich sił w obstawianiu hokeja, czuje się zagubiony pośród tych wszystkich sformułowań i skrótów, którymi posługują się hokejowi weterani i które stosowane są przy różnego rodzaju tabelach, statystykach, livescore'ach i podsumowaniach. Może go to niejednokrotnie zniechęcić do hokeja i już nigdy nie będzie nawet próbował do niego powrócić. Do napisania go skłoniły mnie też liczne maile, które do mnie piszecie z prośbą o wyjaśnienie nazw stosowanych w hokeju i dlatego chciałbym przybliżyć kilkanaście najważniejszych określeń i skrótów używanych głównie w statystykach pomeczowych, a które pomogą zrozumieć niektórym specyfikę tego sportu i spowodują bardziej czytelne odbieranie zestawień przedstawianych na wielu stronach zajmujących się hokejem. Będzie to tekst stricte techniczny i dla wielu znających się na rzeczy wręcz nudny, ale myślę, że po tylu mailach i zapytaniach, znajdzie się rzesza początkujących, dla których okaże się on wielce pomocny.

Wszyscy, którzy interesują się tym sportem, na pewno korzystają ze statystyk zamieszczonych na stronie http://www.nhl.com. Jest to oficjalna strona ligi NHL i na niej znajduje się najwięcej statystyk poszczególnych zawodników, drużyn, meczy, czy w końcu całej ligi. Dane statyczne podzieliłem na takie 4 podstawowe kategorie: statystyki ogólne dla wszystkich zawodników, statystyki dla zawodników z pola, statystyki dla bramkarzy i statystyki dla drużyn. Oczywiście nie ma sensu pisać o wszystkich i dlatego skupię się na tych najważniejszych.

PODSTAWOWE OKREŚLENIA FUNKCJI ZAWODNIKÓW:
Pos (position) - pozycja, na której gra dany gracz i tu wyróżniamy 6 rodzajów pozycji:
- G (goalie) / bramkarz,
- D (defenseman) / obrońca,
- C (center) / środkowy,
- R (right wing) / prawoskrzydłowy,
- L (left wing) / lewoskrzydłowy,
- F (forwards) / napastnicy, czyli skrzydłowi i środkowi razem wzięci;

STATYSTYKI OGÓLNE DLA WSZYSTKICH ZAWODNIKÓW:
GP (games played) - ilość meczy rozegranych;
G (total goals) - liczba zdobytych bramek, przy czym nie są liczone bramki zdobyte podczas rzutów karnych strzelanych po dogrywce i bramki samobójcze;
A (total assists) - liczba asyst, czyli podań, po których padła bramka. Najczęściej jest to jedna asysta, ale czasami zdarza się, że przy strzelonej bramce jest dwóch asystujących, albo nie ma ich wcale;
P (total points) - liczba punktów, czyli suma zdobytych bramek i asyst (nie jest liczona dla bramkarzy);
PIM (penalty minutes) - suma minut kar, które zawodnik odsiaduje na ławce kar.

STATYSTYKI DLA ZAWODNIKÓW Z POLA:
+/- (plus/minus) - statystyka plus/minus, liczona zawodnikom znajdującym się na lodzie w momencie strzelenia bramki - przeciwnik strzela gola to cała piątka drużyny tracącej bramkę (bez bramkarza) otrzymuje w tym momencie po -1, jeżeli to my strzelimy bramkę to cała piątka drużyny zdobywającej bramkę (bez bramkarza) otrzymuje w tym momencie po +1. Trzeba zwrócić uwagę, że np. zawodnicy broniący się w osłabieniu nie złapią "minusa", jeżeli ich ekipa straci bramkę, ale już zawodnicy, którzy grają w przewadze i przeciwnicy strzelą im bramkę grając w osłabieniu to wtedy łapią do statystyki -1;
PP (power play goals) - liczba zdobytych bramek podczas gry w przewadze;
SH (shorthanded goals) - liczba zdobytych bramek podczas gry w osłabieniu, czyli liczba bramek strzelonych przez zawodnika drużyny broniącej się;
GW (game winning goals) - liczba zdobytych bramek, które decydowały o zwycięstwie danej drużyny;
OT (overtime goals) - liczba zdobytych bramek podczas dogrywek. Wiadomo, że bramka zdobyta podczas dogrywki kończy mecz, a więc mecze z dogrywkami i/lub rzutami karnymi zawsze kończą się różnicą jednej bramki;
S (total shots) - liczba oddanych celnych strzałów na bramkę przeciwnika;
S% (shooting percentage) - skuteczność strzelecka danego zawodnika liczona w procentach;
TOI/G (time on ice per game) - średni czas spędzony na lodzie liczony na jeden mecz;
Sft/G (average shifts per game) - średnia ilość zmian liczona na jeden mecz, czyli ile razy dany zawodnik pojawiał się na lodzie;
FO% (faceoff win percentage) - procentowa ilość wygranych wznowień, które następują praktycznie po każdej przerwie w grze: po spalonym, podyktowaniu kary, wystrzeleniu krążka poza bandę, po strzeleniu bramki itp.

STATYSTYKI DLA BRAMKARZY:
GS (games started) - oprócz "games played" dla bramkarzy liczona jest także ilość meczy, które rozpoczynał, ale w trakcie gry został zdjęty z boiska z powodu np. nieskuteczności lub kontuzji;
W (total wins) - ilość wygranych meczy w regulaminowym czasie gry;
L (total losses) - ilość przegranych meczy w regulaminowym czasie gry;
OT (OT and/or S/O losses) - ilość przegranych meczy w dogrywkach i/lub rzutach karnych;
SA (total shots against) - ilość strzałów oddanych na bramkę włącznie z tymi, które dany bramkarz przepuścił;
GA (goals against) - ilość wpuszczonych bramek;
GAA (goals against average) - średnia ilość wpuszczonych bramek na mecz;
Sv (saves) - ilość obronionych strzałów. Suma Sv i GA daje razem SA;
Sv% (saves percentage) - procentowa skuteczność obron bramkarza, jedna z najważniejszych statystyk bramkarskich;
SO (total shutouts) - rozegrany cały mecz bez utraty bramki (podkreślam - CAŁY MECZ). Jeśli mecz zakończy się wynikiem 0:0 to obydwaj bramkarze zaliczają shutout;
TOI (total time on ice) - w przypadku bramkarzy podaje się cały czas spędzony na lodowisku.

STATYSTYKI DLA DRUŻYN:
ROW (regulation plus overtime wins) - liczba wygranych spotkań w regulaminowym czasie gry i po dogrywkach. Nie są liczone wygrane po rzutach karnych;
GF (goals for) - liczba strzelonych bramek;
GA (goals against) - liczba straconych bramek;
DIFF (goal differential) - różnica między bramkami strzelonymi, a straconymi. Współczynnik ten może być dodatni albo ujemny;
HOME (home record) - bilans spotkań granych u siebie (w domu), przedstawiany jest w formacie 3-cyfrowym: 5-3-1, gdzie pierwsza cyfra to liczba wszystkich meczy wygranych u siebie (także tych wygranych po overtime i rzutach karnych), druga cyfra to liczba meczy przegranych u siebie w czasie regulaminowym, a trzecia cyfra to liczba spotkań przegranych u siebie po OT i/lub rzutach karnych;
AWAY (away record) - analogiczna sytuacja, jak przy "home record", tylko brane są pod uwagę mecze grane na wyjeździe i identyczny format 3-cyfrowy: wygrane na wyjeździe, przegrane na wyjeździe, przegrane na wyjeździe po OT i/lub rzutach karnych;
S/O (shootout) - bilans spotkań, w których o wygranej decydowały rzuty karne, przedstawiany w formacie 2-cyfrowym: wygrane rzuty karne - przegrane rzuty karne;
L10 (last ten) - bilans w ostatnich dziesięciu grach, wspólny dla spotkań domowych i wyjazdowych;
STREAK (streak) - pasmo, seria kolejnych wygranych lub przegranych, np. Maple Leafs mają na dzień dzisiejszy STREAK WON 3 (3 kolejne wygrane), a Kings LOST 2 (2 kolejne przegrane);
P% (point percentage) - statystyka procentowa zdobytych punktów, czyli zdobyte przez drużynę punkty podzielone przez ilość punktów możliwych do zdobycia. Wiemy, że w jednym meczu można zdobyć maksymalnie 2 punkty, a więc dla przykładu: drużyna rozegrała 27 spotkań i zdobyła 7 punktów, a jej statystyka punktowa jest równa 7p. : (27m. x 2p.) = 7 : 54 = 0,129629 ~ 0,130;
G/G (goals per game) - średnia ilość strzelonych bramek liczona na mecz;
GA/G (goals against per game) - średnia ilość straconych bramek liczona na mecz;
5-5 F/A (5 on 5 goals for/against ratio) - współczynnik określający stosunek bramek strzelonych do bramek straconych, ale tylko tych kiedy na lodowisku grały pełne "piątki" obydwu drużyn (nie są liczone bramki strzelone w przewadze i w osłabieniu);
PP% (power play %) - procentowy współczynnik skuteczności drużyny grającej w przewadze, np. drużyna grała w przewadze 17 razy i strzeliła w tym czasie 5 bramek / PP% = 5 : 17 x 100% = 29,4%;
PK% (penalty kill %) - procentowy współczynnik skuteczności drużyny grającej w osłabieniu, np. drużyna grała w osłabieniu 11 razy i straciła w tym czasie 2 bramki / PK% = (1 - 2 : 11) x 100% = 81,8%;
FO% (faceoff win percentage) - procentowa ilość wygranych wznowień, analogicznie jak przy statystykach dla zawodników, tylko liczona dla całej drużyny.

To są podstawowe statystyki stosowane i wykorzystywane w hokeju na lodzie. Oprócz nich można spotkać się jeszcze z wieloma innymi, jak np.: % wygranych meczy gdy drużyna jako pierwsza strzeliła bramkę, % wygranych meczy gdy drużyna prowadziła po pierwszej tercji, % wygranych meczy gdy drużyna prowadziła po drugiej tercji, % wygranych meczy gdy drużyna jako pierwsza straciła bramkę, statystyki "shorthanded goals", bilanse bramek strzelonych podczas dogrywki i rzutów karnych, ilość kar i średnia karnych minut liczona na mecz, procentowe zestawienia kar, czasy gry podczas osłabienia i w przewadze (w konfiguracjach 5 na 4, 5 na 3 i 4 na 3) również z podziałem na poszczególne tercje, statystyki strzałów zablokowanych i nietrafionych z podziałem na gry u siebie i na wyjazdach, statystyki zderzeń, zwarć zawodników (tzw. "hits") i wiele, wiele innych. Wszystkie one mają pomóc w jak najlepszym typowaniu hokeja, a także w doborze spotkań na podstawie tylko i wyłącznie danych statystycznych. Jasne jest, że trzeba też wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak: wiedzę, doświadczenie, kontuzje, wykluczenia zawodników, bramkarzy rozpoczynających mecz (bardzo ważny element w typowaniu hokeja). Warto jednak mieć wszystkie dane statystyczne w jednym miejscu, czemu z całą pewnością służy oficjalna strona ligi NHL. Serdecznie namawiam do korzystania z tej strony i mam nadzieję, że mój artykuł choć w części przyczynił się do lepszego zrozumienia hokejowych danych statystycznych.


I na koniec taka mała dygresja:
Uczulam, żeby nie mylić "shutout" z "shootout".
Ten pierwszy wyraz "shutout", w skrócie SO, jest to statystyka bramkarza i dotyczy rozegrania całego meczu bez utraty bramki. Ten drugi wyraz "shootout", w skrócie S/O, jest to statystyka rzutów karnych, czyli spotkań, w których o wygranej decydowały rzuty karne.

Materiały źródłowe:
http://www.nhl.com/index.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz